onsdag 18 maj 2011

Tänk efter före !

Jag måste bara börja med att tacka alla som gett så fin positiv respons på min blogg, det är verkligen kul att kunna inspirera andra människor. Jag vill bara påpeka att jag inte alls är en sån människa som prackar på andra saker och ting, som det här med LCHF - jag vet att det inte funkar för alla och jag tjatar verkligen inte på människor att de borde prova - men är det någon som är intresserad och ställer frågor så svarar jag ju så gott jag kan. Eftersom jag själv mår så bra av detta och går ner i vikt så är det ju ganska självklart att jag gärna berätta om LCHF - utan att vara för PÅ.

Igår fick jag en fråga från Kamilla, på facebook, hon som så många andra frågade hur en dag för mig ser ut i matväg så jag tänkte ge er ett par exempel på hur JAG äter.

Frukosten består nästan alltid av två koppar kaffe (eller muggar snarare) med ganska mycket grädde i och det klarar jag mig oftast på fram till lunchen. Skulle jag ändå vara hungrig kan jag ta ett par ostskivor, ett ägg eller kanske en smörgås (Jag köper Low Carb brödet som finns i de välsorterade lite större butikerna) men oftast bara kaffe med grädde som sagt.

Lunchen ser lite olika ut, oftast om det bara är jag och maken som ska äta blir det ägg och bacon eftersom det både är smidigt och gott, samt innehåller noll kolhydrater. Annars kan det bli en burk med makrill i tomatsås och ägg till, eller falukorv med t.ex. blomkålsmos till, eller fisksoppa. etc.

Till middag blir det något som både barnen och vi kan äta, det enda som oftast skiljer då är tillbehören. Gör jag köttfärssås med pasta till barnen kan vi äta squash-spagetti till i stället. Äter vi köttbullar får barnen kanske potatismos medan vi äter blomkålsmos eller broccolimos till. Grillar vi äter vi kött och kanske smörstekta sparrisar till, eller grillade fyllda champinjoner och så en stor härlig klick bearnaisesås till.

Annat som jag tycker är gott till är avocadoröra - mosa avocado med creme fraishe och krydda med salt och svartpeppar efter smak. Avocado innehåller mycket nyttigt fett och mättar bra så det är verkligen ett kanonbra tillbehör! Annars kan man göra squash-spagetti, blomkålsmos, broccolimos, en blandning av blomkål - och broccolimos, en vanlig härlig grönsallad med lite fetaost i.Variationerna är många och bara man har lite fantasi kommer man långt när det gäller att hitta på tillbehör.

Jag dricker nästan alltid vatten till maten, helst mineralvatten men är det slut går det bra med kranvatten också.
Men jag resonerar som så att jag kan kosta på mig mineralvatten för variationen skull samt eftersom jag a l d r i g någonsin dricker läsk eller saft eller så. Till vissa maträtter vill jag dock ha mjölk, som till fisksoppan.

Jag brukar tänka efter före när jag planerar vad vi ska äta - många påstår att LCHF blir dyrare än "vanlig mat" - hur då undrar jag? Jag planerar utifrån de livsmedel vi har hemma, jag planerar tillbehören, vilket passar mig och vilket passar barnen. Jag står inte och lagar 3 olika sorters maträtter som många verkar tro, oftast är det bara olika tillbehör och hur mycket längre tid tar det att göra två tillbehör än ett? Pastan ska kokas, broccolin likaså, det tar ju samma tid och en (vanlig) spis har ju 4 plattor att nyttja ;)
Sen vill jag påstå att vår matnota inte alls har blivit dyrare, kanske inte billigare heller - jag har faktiskt inte räknat efter, men med tanke på allt godis jag inte äter, alla bullar jag inte smäller i mig, all läsk jag inte dricker etc så kan man ju själv räkna ut att det antagligen går jämt ut i det stora hela.

Andra saker som jag brukar tänka på är att om jag ska iväg på ett möte eller likande så tar jag alltid med mig en smörgås eller nåt så jag har nåt (nyttigare) att smaska på, suget blir inte lika stort och man vet att man inte får i sig nåt med för mycket kolhydrater i.
Ska vi på middag någonstans och inte vet vad vi blir bjudna på brukar jag äta lite hemma innan, kanske bara ett par ostskivor eller så, för att inte gå och vara jättehungrig om det skulle visa sig att jag inte kan äta något på middagen - vilket inte brukar hända, det brukar ju oftast serveras kött/fisk/fågel och oftast nån sallad, men det är alltid bra att vara lite förberedd. De flesta som känner mig vet att jag äter enligt LCHF och jag tror knappast att någon skulle ta illa upp om jag tackade nej till vissa livsmedel - och skulle de göra det, så tycker jag mest bara synd om dem för att de inte accepterar mig och mina val i matväg.
En annan sak jag brukar tänka på före är att om jag vet att vi t.ex ska ha middagsgäster och kommer att servera tex vin till maten, eller kanske nån efterrätt med _LITE_ extra kolhydrater i så äter jag i de allra flesta fall ägg och bacon till lunch för att ha "lite till godo" inför middagen.
Det är min tanke med att tänka efter före!

Kram, Sase


ps. det kommer antagligen ett till inlägg under dagen - jag har en del grejer till jag vill dela med mig av som gror i skallen -så håll ögonen öppna! ;)

2 kommentarer:

  1. Vad kul .. Jättebra att du delar med dig av din vardag .. Jag äter ganska så likt men vikten står still så jag ska hålla i och fortsätta äta som innan. Tack

    SvaraRadera
  2. Jag äter ju inte lchf, men jag älskar ändå att läsa bloggar om mat och livsstil! Kul läsning!

    SvaraRadera