onsdag 18 maj 2011

Recept på himelskt god fisksoppa

Jag har ett recept på en så himla supergod fisksoppa som jag vill dela med mig av,
den är superenkel att göra och smakar ljuvligt. Det enda ni ska tänka på är att vitlök
innehåller MYCKET kolhydrater (ca 33 kh per 100 gram) MEN sen kan man ju
å andra sidan tänka på vilken mängd man verkligen får i sig när man äter ...




Du behöver, för ca 4 personer:

1 fiskblock a 400 g. (Sejfilé eller torskfilé brukar jag använda)
1 burk krossad tomat (kolla noga på kolhydraterna - jag kör med en sort som innehåller 3 kh per 100 g)
1 dl creme fraishe
1 fiskbuljongtärning
3-4 st vitlöksklyftor
1 gullök
smör
salt och svartpeppar efter smak

Gör så här:

Smält smöret i en lagom stor kastrull.
Ha i hackad gullök och pressad vitlök
Häll i en burk krossad tomat + lika mycket vatten
Låt sjuda lite, ha sedan i fiskbuljongtärningen (jag brukar hacka den i smulor)
Ha i creme fraishe, låt puttra en liten stund
Skär fiskblocket i mindre bitar och ha i
Salta och peppra efter smak och låt småkoka en stund

Ät och njut, gärna med ett par skivor ost i soppan!

ps. Vill man skippa vitlöken för att man inte vill ha i sig lite "extra" kolhydrater eller för att man helt enkelt inte gillar vitlök så skippar man den, soppan funkar finfint utan vitlök också!

1 kommentar:

  1. 33 kg per hundra gram :) Ja, det var verkligen mycket ;)

    SvaraRadera