torsdag 19 maj 2011

Funderingar om olika livsmedel!

Som jag redan skrivit så köper jag (nästan) bara livsmedel med max 5 kh per 100 g,
Jag kör antagligen på en ganska låg nivå med kolhydrater - vilken gräns som är
rekommenderad vet jag inte riktigt men jag tror det sägs att man "ska" äta 80/15/5
dvs 80% fett, 15% protein och 5% kolhydrater - jag kan vara ute och cykla men
jag har för mig att jag läst det någonstans. Jag bara bestämde mig för att köra på
max 5 kh per 100 g från början och det fungerar. Sen får jag nog inte i mig 15 %
protein men 80% fett kommer jag nog upp i per dag i alla fall ...

Här är en LCHF pyramid som jag tycker är ganska bra, den visar "måtten" på intag:


















Jag brukar ganska ofta sitta och surfa runt o leta nya recept och tips om vad man
kan och inte kan äta och väldigt ofta har jag sett att recepten innehåller t.ex. morötter
eller olika typer av bönor och ibland även frukt, vilket jag verkligen inte förstår då jag
vet att i alla fall frukt inte skall ätas när man äter enligt LCHF.
Sen vet jag ju att olika människor äter olika mycket kolhydrater givetvis men att i
de recepten som kallas för "LCHF recept" ta med morötter eller frukt är inte okej
tycker jag - nu vet ju JAG att man inte ska äta det MEN det finns ju faktiskt människor
som vill köra enligt LCHF och som inte läser på ordentligt utan hittar recept online och
bara kör och inte vet att man inte ska äta si eller så ...

Visst, det går ju att fråga människor som vet men jag vet själv hur lätt det är att känna
sig dum, dum för att man ställer en fråga som man "ska" veta eller så är man bara slö
och kör på, för står det så så måste det ju vara sant.. ? (eller inte)
Jag själv vill äta ordentligt, och jag frågade hur mycket som helst innan jag satte igång
och under första tiden - jag struntade kort och gott i om mina frågor var för "dumma" -
vill jag veta frågar jag.. Jag frågar fortfarande om jag undrar över något - hellre fråga
och få rätt svar än att äta fel o lära sig fel ....

Jag promotar gärna LCHF-forumet som jag hänger på, där finns många kunniga människor,
många roliga människor och forumet är lättnavigerat och det är enkelt att hitta det man söker!


Tjingeling!


Ps.Kommentera gärna, skriv vad ni tycker om det jag skriver - kom gärna med egna utlägg
om tankar och funderingar. Tvåvägskommunikation är betydligt roligare än envägs .... ;)

2 kommentarer:

  1. Om man verkligen har koll på hur många gram kolhydrater man får i sig så är det väl möjligt att man kan äta ytterst lite frukt. Det jag läst (bland annat i Ola Lauritzons bok) är att ett riktmärke är 20 gram kolhydrater per dag för att kroppen ska hamna i ketos. 100 gram äpple innehåller ungefär 12 gram kolhydrater, så visst kan man äta ett äpple och fortfarande hamna under gränsen :)
    Morot innehåller 5,6 gram kolhydrater per 100 gram ungefär, vilket innebär att man kan äta nästan 400 gram morot innan man kommit upp i 20 gram kolhydrater.

    SvaraRadera
  2. Ja, som Winnertaco säger så har morot ändå ett rätt lågt kh-innehåll, den ligger ju strax över 5-gramsgränsen och jag tycker inte det är konstigt att morötter i liten mängd ibland ingår i lchf-recept. Man ska ju inte stirra sig blind på den där "magiska gränsen" heller - allt handlar ju om hur mkt man äter. Jag använder ofta lök som har 6 gram kh, tex., men inte trycker jag i mig ett hekto lök. :)
    (Ps. Häftiga före-efter-bilder! Grattis till din fantastiska viktnedgång!)
    Anneth/Lillnettan
    http://givememycoffee.wordpress.com

    SvaraRadera