tisdag 17 maj 2011

Inspirationsbilder

Jag älskar att laga mat, att testa nya recept och att ge recepten en egen touch!
Här kommer lite (förhoppningsvis) inspirerande bilder:

Det här är ett Oopsie-"bröd" som är mycket användbart som enbart
smörgås med pålägg, som bröd till t.ex tacorulle eller kebabrulle (då dubblar man satsen så att det blir ett mycket större "bröd")
eller varför inte som hamburegerbröd?

Ingredienser:
Basreceptet:
3 ägg separerade
1 dl (85g) philadelphiaost
nypa salt
 

 Gör så här
Vispa äggvitorna med nypa salt, hårt. I separat bunke vispa philadelphiaosten med gulorna och ev. tillsatser. Vänd försiktigt i gulorna i de vispade vitorna.

Klicka sex Oopsies på smord bakplåt och baka i 150 graders ugn c:a 30 min. 







Här använde jag oopsies till hamburgerbröd, det funkade finfint men
jag föredrar nog att äta hamburgare i enbart salladsblad - en egen
variant på max low carb mål. 







Här gjorde jag en helt vanlig ägg och räksallad,
med fetaost i bland annat. Att lägga upp maten fint
är viktigt tycker jag eftersom man först äter med
ögonen. 


 








Nu när det äntligen är sommar ute passar det ju toppen att grilla. Det här är grillad ryggbiff med vitlökssmör-stekta sparrisar och en härlig stor klick bearnaisesås. Riktigt gott! 











Ibland blir man ju sugen på nåt att stoppa i munnen - allra helst i början, innan sockersuget var borta - då passar det kanonbra med ost och skinkrullar, gurkstavar och desseertost att doppa i / bre på! 













Det här är ju ingenting man ska dricka jämt men jämfört med att stoppa i sig ett kilo lösgodis är det här alternativet säkerligen 200 gånger bättre. En vanlig hallonsmoothie som jag höftade ihop av turkisk yoghurt, mjölk, grädde, hallon och vaniljpulver (ekologiskt sådant som finns på tex. ica, helt utan kolhydrater!) 











Jag har köpt en bok om LCHF - jag läste mycket om den här och tyckte att den lät bra. Jag blev lite besviken eftersom jag hade hoppats på fler "vanliga" recept - men såklart, en del bra och inspirerande recept fanns det allt...



(jag beställde den, så jag kunde inte bläddra i den innan köpet!)









Ja, det var allt för den här gången, hoppas ni blev inspirerade! 

1 kommentar:

  1. vilken fin blogg. hittade den via lchf sidan på facebook ! Vilken viktnedgång du gjort wow ! Jag äter också sen ett par månader tillbaks enligt lchf och älskar det. har gått ner ca 7 kilo så det går segt för mig men jag mår så bra !!! Kommer fortsätta följa din blogg ! Kram

    SvaraRadera